Bertas Experimentverkstad

Välkomna att kika in i

Bertas experimentverkstad

Bläddra med hjälp av pilarna!

Hej Berta!
Berta är en drake som älskar att göra busiga experiment med barnen för att på ett lustfyllt sättnutveckla sin förståelse för naturvetenskapliga experiment. Varje vecka har hon tänkt ut olika saker som barnen kan vara med och utforska och reflektera över - jättekul! Häng med och se lite utav vad vi gör för roliga saker!
Densitet
Här vill Berta att vi ska förstå begreppet densitet och kunna förstå varför olika material flyter eller sjunker beroende på densitet.
Stark och svag luft
Vi undersöker hur stark och svag luft fungerar med ballong, hårfön, fläkt eller dammsugare.
Luftpuffen
Vi pratar också om dominoeffekten av luftpartiklar som slår i varandra - en ”luftpuff” som rör sig framåt och släcker ljuset.
Ballongraketen
Hur rör sig egentligen luften och vad är luftmolekyler? Berta visar oss med ett ballonrace!
Densitet
Kan apelsinen både flyta och sjunka i vatten? Vad beror det på?
Varmt och kallt vatten
Vi reflekterar över densiteten i varmt och kallt vatten. Hur ser det ut när varmt och kallt vatten möts? Vad händer när vi lyser med en lampa på färgerna?
Regnbågen
Bertas färgblandning. Om man blandar två färger så blir det en helt ny färg!
Jästarbetaren
Jäst och socker blir koldioxid. Berta tar tillsammans med barnen reda på vad som händer med ballongen!
Växtkraften
Vi odlar och mäter vilken växt som växer snabbast. Här får vi in olika matematiska begrepp såsom storlek, likheter/olikheter, form....
Volym
Vi jämför och mäter och ser hur mycket som får plats i varje mätglas. Gissa vilket mått som ryms mest vatten?
Jorden och rymden
Kan jorden snurra? Runt sin egen axel? Hur då? Berta funderar tillsammans med barnen om vår jord.
Dag och natt
Hur får vi dag och natt? Årstider? Hur ser det ut på månen?
Ägget
Hur får man ett ägg att flyta och sjunka i vatten? vad händer om vi häller i salt? Berta ställer olika hypoteser tillsammans med barnen.
Sugande glaset
Det här experimentet handlar om lufttryck. Vad händer om man sätter ett tänt värmeljus på en tallrik med vatten och sätter ett glas över? Vad tror ni? vad händer med ljuset? Vad händer med vattnet?
Den svävande ballongen
Berta brukar också göra några experiment med eld. Då måste man ha brandsläckare med sig, säger Berta bestämt!
Kärleksballongen
Bertas svävande rislyktor som är 100 % ekologiska och nedbrytningsbara! Berta berättar för barnen om varm och kall luft och deras olika densitet. Varm luft har högre densitet än kall luft vilket innebär att den är "lättare" än kall luft. När värme då finns i ballongen så stiger den uppåt. Låt den nu åka runt och sprida kärlek i världen!
Densitet
Varje experiment leker vi in med kroppen så dt fastnar i både kropp och knopp. Här leker vi hur densitet fungerar.
Änglaspelet
Hur får man änglasppelet att snurra? Vi samtalar om att varm luft expanderar(utvidgar sig och blir större) och stiger uppåt i luften. Kanske det är därför det brukar vara varmt ovanför ett ljus men inte vid sidan om?
De spelande glasen-med ljudvågor
Berta är lite klurig hon! Hon brukar ibland spela på glas! Kan man verkligen spela olika toner på vattenfyllda glas? Berta berättar att varje glas blir som ett blåsinstrument och är stämd i en viss ton beroende på hur mycket luft och vatten det finns i glasen. Häftigt va?