Problemlösning 2

VERKTYGSLÅDAN, SORTERING OCH STORLEKSORDNING


 

Bläddra med hjälp av pilarna!

Matte Solving har lämnat sina saker i stora salen! Vi tittar lite närmre i hans verktygslåda för att se vad som finns där! OJ! Det va mycket saker!!!
Vi hittar några roliga klämmor med små lappar på? Gustav sätter fast dem på hantaget. På lapparna finns det siffror men Gustav har satt dem huller om buller. Kan vi sätta dem i rätt ordning?
Längre ner i lådan finns det olika lådor med pärlor och diamanter. Lådorna har små fack där det ligger olika pärlor. Det verkar precis som Matte har sorterat dem i olika färger och former? Vi hittar tumstockar, måttband, pennor och inplastade pizzor? Har Matte pizzor i sin verktygslåda?
Titta vilka goda pizzor! Men det är något speciellt med pizzorna? De är färdigdelade i olika många bitar!
Vi hittar 6 stycken pizzor som vi lägger upp på en lång rad. Minns ni att vi förra gången pratade om att dela ett äpple i lika stora delar och att delarna hette lite olika saker. Delade man det i fyra delar hette bitarna inte likadant som om man delade det i fem delar? Första pizzan är hel, andra pizzan är delad i två halvor, nästa i tredjedelar, nästa i fjärdedelar, nästa i femtedelar och sista pizzan i sjättedelar!
Vilken pizza skulle passa för oss? Hhmm...? Då måste vi första ta reda på hur många vi är och om alla vill ha pizza! Vi är 1, 2, 3, 4, 5 och 6 personer som alla vill ha pizza! Vad heter då de sex pizzadelarna? Tyvärr går inte pizzan att äta så vi tar ett äpple istället! Hur många vill ha äpple? 1, 2, 3 och 4 vill ha!
När Gustav har delar äpplet i fyra fjärdedelar fortsätter han att dela? Varje fjärdedel delas på mitten så att det blir 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 och 8 bitar sammanlagt! Vi lär oss att dessa bitar nu heter åttondelar men hur många bitar får man var då? Vi är ju bara fyra som vill ha?
Medan vi äter frukten tar Gustav på sig Matte Solvings hatt och kappa. Vi påminner oss också om de fyra glasögonen som vi kan låtsas ha på oss! När vi har sifferglasögonen vill vi se allt i ....? Just det siffror och antal! När vi har dela-lika-glasögonen vill vi...
...DELA ALLT LIKA!!!! Vi låtsas att vi har dem på oss och så ställer vi oss upp. Vi är fem barn och en vuxen, alltså sex personer. Kan vi dela gruppen i två lika stora delar? Hur vill ni göra då?
Kan vi dela gruppen i sex lika stora delar?
Men vänta nu? Gustav tror att det går att dela gruppen i tre lika stora delar??? Jaaa, titta det går!! Hur många blir det då i varje grupp?
I hur många delar har vi delat gruppen nu då och hur många är det i varje del? Vi sätter oss på mattan igen och låtsas att vi har på oss mönster-glasögonen! Vi tittar runt i rummet för att se hur många mönster vi kan hitta! Vi pratar också om att det finns röriga mönster (oregelbundna) och mönster med ordning och reda (regelbundna). När vi har dessa på oss vill vi helst se ordning-och-reda-mönster!
Sist tittar vi på tioglasögonen! Tänk er att ni har en korg med burkar i handen. I varje burk får det bara plats tio saker sen är det fullt! Hur ska vi göra om vi har fler än tio saker? Just det, vi måste hämta en ny burk. Tioplattorna är precis som sådana burkar. Om vi är 13 barn och ska lägga en bricka för varje barn ser det ut så här om vi har tioglasögonen på oss!
Titta! Matte Solving har ställt en problemlåda bredvid verktygslådan och den är full med saker, VILKEN RÖRA? Vi häller ut alla saker på mattan? Matte har ett problem, han behöver hjälp att städa i lådan men han vill också sortera sakerna och lägga dem i storleksordning utifrån antal! Vi hittar tio olika saker i lådan och vi kommer fram till att eftersom vi är fem barn får varje barn sortera två sorter var!
Nu börjar det bli ordning och reda! Alla lägger sina högar i en lång rad men är vi färdiga nu? Nej, det var något mer Matte ville ha hjälp med? Vi har städat och sorterat i högar...? Just det, han ville också lägga sakerna i storleksordning efter antal. Vi ser att det är olika många saker i varje hög!!!! Men hur ska vi göra?
Precis som förra gången använder vi oss av kuberna som går att sätta ihop. Vi testar att bygga ett torn till varje hög! Men hur blir det då? Om vi hittar en hög med små saker i betyder det att tornet kommer vara väldigt litet då? Hhmm...? Nu ska vi inte titta på hur stora sakerna är utan hur många det är av varje sort! Vi börjar bygga!!!
Nu har alla högar fått varsitt torn och allt ser väldigt rörigt ut? Ska vi böra med det minsta tornet som består av en kub? Vilken hög med saker var det nu den passade till? Just det, högen med Plus-Plus hade ju bara ett Plus-Plus! Vi upptäcker att 1-tornet redan sitter längst ut på plattan. För att göra det extra tydligt använder vi oss av bänken. Först ska alltså högen med en sak ligga!
Vi går igenom 2-tornet och högebn med två saker i, 3-tornet, 4-tornet, 5-tornet, 6-tornet, 7-tornet, 8-tornet, 9-tornet och sist 10-tornet. Vi hittar högarna som hör ihop med varje torn och sätter dem i ordning på plattan. Men ser ni vad det blivit av röran nu? JAAAA, en trappa!
Vi ställer trappan framför bänken där alla högarna liggar i storleksordning efter antal. Först högen med en sak i och sist högen med tio saker i! Bra jobbat! Vi löste problemet åt Matte Solving!

Förbjudet att kopiera bilder från Förskolan Grindens hemsida utan tillåtelse. Kontakta oss här.

You are not permitted to copy images from this website. You can contact us here.